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Rokia TraorÉ ''live At Chicago Hot House, 28.06.2002'' (mali, 2002) @ [flac]

21/03/2011 21:15 0 Comentarios Lectura: ( palabras)

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ROKIA TRAORÉ

''LIVE AT  CHICAGO, 28.06.2002''

(MALI, 2002)  @

[FLAC]

Rokia Traore es una joven cantante de Bamako, Malí, un país conocido por sus jelis (trovadores) y las tradiciones de la kora (arpa del Africa Occidental) y el bala (xilófono africano). Rokia ya se ha distinguido en muy poco tiempo como la voz de la nueva generación de artistas africanos.

Aunque inmersa en la tradición, la música de Rokia Traore se integra completamente en un sonido contemporáneo, gracias a su educación en un ambiente multicultural. Al contrario de muchos otros cantantes de Malí, Rokia no procede de la casta de los jeli, sino de la clase social que los patrocina. Su padre era diplomático, por lo que Rokia vivió en muchos lugares diferentes lejos de Malí: Argelia, Arabia Saudí, Francia y Bélgica. Como resultado, Rokia Traore ha conseguido integrar las atmósferas de muchos lugares en sus grabaciones.

imageRokia creció escuchando todo tipo de música, y su idea original era estudiar la carrera de Ciencias Sociales. De todas formas, una vez que decidió convertirse en cantante, el gran Ali Farka Toure, que ha alentado a muchas de las jóvenes promesas independientes e innovadoras de Malí, se convirtió en su mentor.

Al escuchar su CD nuevo por primera vez, uno inmediatamente sabe que procede de Malí, aunque no suena igual que otros tipos de música de allí. Comparada con las voces poderosas de otras cantantes bien conocidas de Malí, tales como Kandia Kouyate o Oumou Sangare, la voz de Rokia se distingue por ser pura y apasionada. Su canciones son melodiosas y accesibles, aunque con texturas más elaboradas.

A pesar de que suena familiar y honra la memoria de cantantes legendarios de Malí como Ami Koita igual y Fanta Damba- Rokia ha decidido poner al día su sonido, añadiendo sus propios conceptos. Su forma de cantar es impecable y airosa, con arreglos perfectos y mínimos. Producir su propio disco le resultó difícil porque tuvo que buscar músicos abiertos a sus interpretaciones y mezclas poco ortodoxas. Ese fue su primer obstáculo. Encontrar músicos dispuestos a ir de gira con ella fue otro problema puesto que la mayoría proceden de diferentes grupos étnicos y no les gusta mezclarse. Aunque el grupo de Rokia utiliza instrumentos mayoritariamente acústicos y tradicionales -salvo un bajo eléctrico en algunos temas- es la voz de Rokia lo que sale de las normas. Al escuchar con detalle uno puede ver como ha cambiado de forma sutil el enfoque de los instrumentos hacia el ngoni, el bala, y la percusión suave (sin batería).

Más sobre

Fuente

image  **********************

This one of my favorites. Especially the 2nd disk. Rocks!!!!!

Rokia Traore (Mali)

@ the Hot House

Chicago, IL U.S.A.

2002-06-28 (June 28th)

from amg

by Stacia Proefrock

Rokia Traore's family was both a blessing and a curse for her musical career. Her father was a diplomat and she spent her childhood travelling over several continents, to Algeria, Saudi Arabia, Belgium, and France. There she was exposed to a variety of styles of music, from classical, jazz, and pop to Indian traditional composition.

However, her family was also part of Mali's nobility, which has traditional caste prohibitions against their members making music. For her countryman Salif Keita, who was a member of the Manding people, it was an almost insurmountable burden. For Traore, though, the prohibitions were not as strict. The Bamana ethic group did have a musical tradition of their own, especially among women, with performers called griottes travelling to perform at weddings and gatherings.

Traore's musical style, however, has little in common with the griottes. Unlike their signature wailing sound, her voice is smooth and gentle, and her arrangements, while somewhat minimalist, make use of both traditional instruments like the balafon, n'goni, and kora, as well as acoustic guitar and electric bass. That sound is evident on her debut release, Mouneissa, from 1998, but most evident on her 2000 release, Wanita. For Wanita, Traore wrote and arranged the entire album, seizing the controls from a male engineer who believed that a young girl was incapable of handling the production of an album. The result shows a deeply personal and individual style which reflects both innovation and tradition.

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imageROKIA TRAORE

Malian singer Rokia Traore, who's just 26, is already a savvy international citizen: she grew up in Bamako, the capital of Mali, and thanks to her diplomat father she's spent significant time in Algeria, Saudi Arabia, Belgium, and France. The label she records for is based in France, and her reputation was launched by performances there. But her worldliness surfaces in her music with an unusual subtlety. Her songs are rooted in the same hypnotic, circular riffs that distinguish the music of fellow Malians--from Ali Farka Toure, an early supporter of her work, to Oumou Sangare--and remain uncluttered by funky drums, ethereal synthesizer washes, or screaming electric guitars. On her second and latest album, Wanita (Indigo), she eschews the mighty Wassoulou wail popular with female singers like Sangare (with whom she shares a firm feminist sensibility) and Nahawa Doumbia in favor of a nuanced, restrained style that wouldn't sound out of place on an American pop-folk record, and instead of garrulous call-and-response backing vocals she favors gorgeous harmonies shaded with gentle melodic variations.

From song to song she brilliantly varies texture, braiding shifting combinations of acoustic guitar, balafon (an African xylophone), n'goni (an African lute), and kora (played here beautifully by the great Toumani Diabate) with spare percussion and, on a few songs, tricky but unobtrusive bass lines. She's a master of dynamics, expanding certain passages with carefully framed space while building up others into a lush density. This is her Chicago debut. Tuesday, 8 PM, HotHouse, 31 E. Balbo; 312-362-9707.

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Bosquesonoro (1378 noticias)
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bosquesonoro.blogspot.com
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