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CARLOU D ''MUZIKR'' (SENEGAL, 2001)

05/01/2011 08:42 0 Comentarios Lectura: ( palabras)

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CARLOU D 

''MUZIKR''

(SENEGAL, 2001) @

Cuando cae la noche en Dakar y los silbidos del viento frio del Atlantico se oyen por las calles de la ciudad, los cantos sufíes islámicos espirituales conocidos como zikr infunden en el aire de la noche. Joven seguidor Baay, se une a los seguidores del guía espiritual Cheikh Ibrahima Fall (Cheikh Lo), para reunirse y celebrar su fe con las llamadas apasionadas a su guía, cantando y coreando su nombre durante las vigilias durante toda la noche, con la esperanza de compartir la gracia espiritual que los canales de Dios tiene para el hombre .

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Dakar es una de las ciudades más musicales de África, y la música es una expresión para todos los que viven allí, como una celebración espiritual, una efusión de frustración, como una crítica de los acontecimientos, o por el bien de entretenimiento. Está en los taxis y autobuses que bajaban por la avenida Cheikh Anta Diop, en la voz ronca de un adolescente practicando sus letras de rap en el pavimento, en los riffs cargados de funk que salen de un pequeño bar en medio de la noche, o en la llamada del muecín de la mezquita al amanecer. Está en todo el mundo, y todo, y sobre todo en la religión.

imageCarlou D nació y se crió en los suburbios de Dakar. Cuando se quedó para cuidar de su familia cuando era un adolescente que de repente entiende el viejo adagio de que las personas que sufren mucho están cerca de Dios. La música se convirtió en su manera de expresar lo que veía a su alrededor.

Como un adulto joven Carlou se unió a su primer grupo de hip-hop, Positive Black Soul, y aprobó con una voz que habla sobre los males sociales, el comportamiento humano y las situaciones políticas. Despues de seis años la experiencia obtenida desde el hip-hop. La mezcla de este con elementos musicales del jazz, el soul y las raíces acústicas, así como la espiritualidad, Carlou ha desarrollado algo que él sentía que podría utilizar como una forma de limpiar el alma.

  Fuente

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BBC Review

An album that marks the coming of age of another great African talent.

Colin Irwin 2010-07-13

.Given Carlou D's tough upbringing in the suburbs of the Senegalese capital of Dakar and a previous existence with the uncompromising politicised hip hop group Positive Black Soul, this is a hugely surprising album. While he sings in urgent tones (mostly in the ethnic Wolof language) and whips up some stirring rhythms, there's an all-pervading spirituality about him which radiates its own rarefied beauty.

In addition to revealing himself as a persuasive vocalist, he's also an elegantly fluent acoustic guitarist. Whatever musical metamorphosis he's undergone in the six years since discarding hip hop, it has resulted in an infectiously warm style that gives this debut international release all the right ingredients to seduce a wider audience beyond Africa.

imageSure, there's the odd throwback to his former self with a sax-driven modern jazz feel underlining his angriest vocal performance on Meun Nako Def, while he delivers a robust treatment of the anthemic traditional Mandinka song Nanioul, an effortless audience-rouser for all occasions. Elsewhere, though, kora is king and a bluesy mournfulness guides us through Fi Ma Dar – bemoaning those who head for Europe in the belief that the streets are paved with gold – and there's a pained dignity about his performance of Namenala (I Miss You), a tender lament for his mother who died soon after being abandoned by his father, which transcends culture and genre.

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The album's focal point, however, is inevitably Gorée, on which we find Carlou duetting with his mentor, Senegalese legend Youssou N'Dour, on an anguished song about the island off Dakar from where millions of African slaves were taken to America. Its formidable impact transports the album somewhere else entirely but, far from being eclipsed by the great man, the track puts Carlou's own emotional depth sharply into focus and it's a measure of his quality that he stands tall in such company.

Add the opening track – the gorgeous spiritual chant Sam Fall – into the equation and you have a collection of music that touches all the senses. For once the promotional blurb isn't too far-fetched and this does indeed mark the coming of age of another great African talent.

Source

Tracks1 Sam Fall .2 Fi Ma Dar .3 Nanioul .4 Sen Regal .5 Yaay Fall .6 Gorée (feat. Youssou N'Dour) .7 Ila Touba .8 Namenala .9 Meun Nako Def .10 Yaaboyo .11 Dieuredieufe Modou


Sobre esta noticia

Autor:
Bosquesonoro (1378 noticias)
Fuente:
bosquesonoro.blogspot.com
Visitas:
5472
Tipo:
Reportaje
Licencia:
Distribución gratuita
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